en kvinna, två katter och en massa tjöt

det svänger fort i hockey

beheheherlin

Det har varit många bud sedan plan 1 i nya independentlivet kraschade. Ett par olika trådar – högt och lågt – i Västerås.

Ett tag talades det Bangkok. Jo. Urspännande men aningens svåradministrerat. Som ”tur” var behövde jag aldrig ens ta ställning ty projektet ifråga gick till annan leverantör.

Det har pratats om England. Enklare att administrera. Jo, inte dumt alls.

Och så har det pratats Berlin. Också ganska enkelt att administrera.

Berlin hann först. Jag ställde frågan ”Skulle ni behöva…?” till en f d chef som jag ser upp till, han svarade ”Kom HIT! Vi behöver dig!”. Till att börja med går jag in och gör ett halvår, med ganska generösa hemresevillkor. Nu är ju inte K så värst svårövertalad heller, han lär nog gärna komma ner så ofta han kan på helgerna. 1,5 timme med flyg. Bra biljettpriser. Med vårt snåla vardagsliv funkar det.

Efter ett halvår får vi se. Det finns chanser till förlängning om jag vill, eftersom K har efterfrågad kompetens så finns det chanser att han kan få jobb också. Himla bra med prövoperiod, för hur det än är att åka på så pass täta tjänsteresor dit som jag ändå gjorde under några år så är det nåt helt annat att bo där en tid. I en lägenhet. Vardags-Berlin, inte semester-Berlin. Vardags-Berlin kanske är jättemeckigt och odrägligt, eller bara inte så kul och coolt som det är lätt att inbilla sig. Jag har fullt stöd från K, han är nästan ännu mer exalterad än jag är.

Det är inte låga förväntningar de har, de där som tar dit mig. De hoppas att jag ska kunna strukturera upp och förändra en del saker som sitter ganska djupt rotade, så jag kommer att få massor av stryk. Många människor ska tycka, ska övertygas. Många människor ska tänka ”not invented here, det där har jag inte lust att följa”. Men också en bunt människor som tänker ”de där i det projektet, de gör nåt rätt, de får beröm, vi vill också ha beröm”. De kommer att lyssna. Detta vore ett kamikazeuppdrag om jag inte hade de människor i ryggen som jag har nu.

Det där lugnare livet som skulle främja andra delar av mig än strukturfascisten får väl vänta ett tag till. Fast jag hoppas att Berlins kaféer, spännande konstevents och all den kultur som genomsyrar stan ska få min egen kreativitet att börja glöda lite också. Att strukturfascisten ska få samsas med en skrivande, målande och tänkade Siv.

Wish me luck.

6 svar

  1. Jens Mårtensson

    Coooolt! Grattis till häftigt jobb!

    21 mars, 2014 kl. 13:02

  2. Det fixar du! Passa på för tusan och är K med på det så är det ju inte så mkt att fundera på! Katt-pass införskaffas och häpp! 🙂

    21 mars, 2014 kl. 17:43

  3. Kurt

    Jo det är väl många som försökt göra om Berlin! Men den staden tenderar ju att leva sitt eget liv.

    2 april, 2014 kl. 06:05

    • Göra om Berlin? Jag ska jobba som ingenjör på extremt jordade sätt i en organisation som är en smältdegel av en kopiös massa nationer och traditioner. Vet inte riktigt hur det kopplar till att göra om Berlin.

      2 april, 2014 kl. 08:23

  4. Jätteroligt Siv! Jag har själv jobbat i smältdeglar av den sort du nämner och det är synnerligen kul, givande och intressant. För det handlar om att lära känna och förstå varandra. INte minst varandras kulturer!

    18 april, 2014 kl. 11:40

Kommentera

