en kvinna, två katter och en massa tjöt

grönt är skönt

Jag gillar inte nyårslöften, men när en vän listade sina mål för 2014 och frågade efter vad vi andra klurade på så skrev jag ner några punkter och en av dem var att jag ska lära mig ett antal nya maträtter. Jag är ganska bra på att laga nyttig mat, och det blir oftast ganska gott, men jag är så less på mina ”paradrätter”. Det är så lätt att snöa in på samma gamla och det är så trist så trist.

En av våra favoriträtter när vi äter indiskt är palak paneer, indisk färskost med spenatsås. Den ALLRA godaste varianten är kadai paneer, men en av de saker som ofta tröttar ut mig innan jag ens har försökt är att det är så hiskeligt många kryddor som ska köpas in, en del av dem är inte ens jättelätta att få tag på. Palak paneer är LITE enklare – men jo, det är gott om kryddor i den också.

Färskosten är bäst att göra själv sägs det, och det ska vara ruskigt lätt, det enda som behövs är mjölk (i snudd på ohemula mängder) och lite syra – citronsaft eller vinäger.

Målet är att testa nästa helg, tills dess ska jag väl ha hittat de flesta kryddorna. Det blev indiskinspirerat i dag också, men i form av en av de där eviga paradrätterna. Soppa/gryta på röda linser kan varieras i det oändliga, men i dag blev det fusk i form av kofta masala-krydda (som inte är en indisk blandning, men bygones!), några dl röda linser, några hg småtomater, en rödlök, en dm purjo, två röda spetspaprikor, en bunt mandelpotatisar, en påse mandelspån (den hade legat öppnad och bortglömd sen i höstas) och massor av vitlök, persilja, paprikapulver. Kryddig korv i för den som vill ha köttigt. Till sist rundar jag av med en burk kokosmjölk. Jo, det blev gott.

4 svar

  1. Cecilia i Houston

    Valkommen hem fran Vietnam!
    R ar en stor fan av paneer, jag tycker att det ar ganska gott for det mesta. Det ar verkligen latt att gora sjalv och R har gjort mindre batcher pa en liter mjolk. Gar fort och blir rktigt gott. Vi ater det oftast som en av tre ratter, da behover man inte fantastiskt mycket. Var favorit ar muttar paneer (cheese and peas, ha!). Jag ar annars valdigt fortjust i kikartscurry och gor min med halvfabrikat – madras curry powder och kikarter pa burk (plus lite hela kryddor som haller sig frascha lange). Det som tar langst tid ar att steka loken sa det ar en bra mitt i veckan ratt. Som tredje ratt ater vi ofta vitkal stekt med kumminfron, lite chili, salt och lite turmeric.
    Om du var har sa skulle jag ta med dig till en valdigt bra indier – modern fusion kanske man kan kalla den? Eller upphottad indisk? Fancy ar den i alla fall (Indika heter den om du vill kolla in den). De har den basta saag paneer jag nagonsin atit. Det ar fantastiskt gron och ”ograddig” och de sager att det ar en blandning av spenat och mustard greens (vad det nu heter pa svenska).

    25 januari, 2014 kl. 16:25

    • Oooooh, tack för fina tips! Vi får se hur det går till helgen, jag har fått tag på en del men inte allt, tänker att det får bli en egen variant då!

      Mustard greens – kan det vara ruccola?

      29 januari, 2014 kl. 17:02

      • Cecilia i Houston

        Tror att mustard greens ar en kalsort (brassica) med lite pepprig smak: http://en.wikipedia.org/wiki/Brassica_juncea
        Ganska latt att fa tag pa har, men jag har aldrig testat.
        Smaklig spis!

        29 januari, 2014 kl. 20:40

      • Aha! Det känns inte som något jag känner igen spontant, men det låter gott. Ska kolla om det går att driva upp dem själv. Min inre frögalning planerar en ny sommar i trädgården.

        29 januari, 2014 kl. 21:41

Kommentera

