en kvinna, två katter och en massa tjöt

tji blodgivare

Nehej, det var visst väldigt svårt för mig att få bli blodgivare igen efter min sjukdom. Först sa de att jag aldrig mer skulle få lämna blod, men de ändrade sig efter en stund (men då hade läkaren redan kläckt ett par ”åh, jag är så glad att det gick BRA till slut” för mycket, hon tryckte så mycket på det att man kan undra om jag var halvvägs till palliativa enligt journalen. nä, hon försökte väl bara vara trevlig, men om man som jag, i mitt tycke, kommit jäkligt lindrigt undan så låter det bara konstigt när nån säger så alldeles för många gånger) fast jag fick verkligen TJATA.

Jag har just fått en stor fet bakläxa på ferritinet, och uppmanas att äta järntabletter. Mitt Hb är alldeles OK. Men alltså (tjäääära läkarvänner) ferritin är väl ett protein? Hur förbättras det av järn? Eller är det så att kroppen stimuleras att bilda mer ferritin om det finns mer järn att ta hand om?

Jag är clueless, jag äter redan både järntabletter, gott om vitaminer och en mycket järn- och vitaminrik kost. Och ja, jag ser till att äta mitt järn utan att sumpa upptaget med kaffe eller mjölk. Jag tar däremot gärna min tablett ihop med en orange frukt. Hjälp?

Kommentera

