en kvinna, två katter och en massa tjöt

Lunchpromenad

Blev förkyld i Göteborg, så träning är inte att tänka på (…och jag får osunt mycket ångest över det…) men en lunchpromenad på den vackra kyrkogården mittemot jobbet ville jag ta i dag. Mycket fridfullt.

Jag har långt till mina föräldrars grav, så jag tror att jag ska börja följa en god väns exempel och sätta blommor i minneslunden på den lokala kyrkogården istället. Eller så ”planterar” jag på unicef. Tål att fundera på. Vi är inte ens i Sverige på årsdagen av mammas död. Det känns ärligt talat (förbjudet) skönt…

image

image

image

4 svar

  1. Pappa var väldigt noga med att det var minneslund då vi i vår familj inte tycker att en fysisk gravplats är det viktiga för att komma ihåg någon så minneslund var önskemålet så att vi kan gå dit lokalt eller minnas där vi är för stunden. Samma med mormor och morfar. Vi sade upp gravvården för farmor och farfar och trodde att de skulle ta bort stenen och sprida askan från urnorna i minneslunden men icke… de gjorde ren stenen och nu ser det mer ut som om vi inte bryr oss… konstiga regler. Men det var visst gamla delen på kyrkogården och de tänker inte använda den sidan för begravning utan den får stå som den gör.

    3 oktober, 2012 kl. 14:39

    • Siv

      Men så UNDERBART. Mamma var tyvärr inte sådan, för henne var det jätteviktigt att sköta gravar, så jag tror att hon ofta var ledsen över att inte jag var likadan.

      Vårdar någons minne på ett fint vis kan man ju göra på så många sätt…

      3 oktober, 2012 kl. 14:43

  2. Karin

    Jag hälsade på din mor och far när jag tog en promenad på kyrkogården för några veckor sedan. Det var städat och fint och jag sa hej ordentligt och sådär!

    4 oktober, 2012 kl. 12:43

    • Siv

      Gulle du…!

      4 oktober, 2012 kl. 12:49

Kommentera

