en kvinna, två katter och en massa tjöt

september i trädgården

Den här helgen har bjudit på lite annorlunda träning. Jag har dragit tistlar och spirearötter så att svetten har sprutat. Kände att jag hade träningsvärk de luxe efter gårdagens vända, så i dag var det på’t igen. Träning som ger resultat i form av en enorm ogräshög är ju inte det sämsta.

Det är bl a här vi kämpar, det ska bli gräsmatta så småningom, men alla år då förre ägaren lät det växa igen har gjort att det är massor massor av rötter som måste bort först. Klasespirea är helt otroliga buskar (på det dåliga sättet, åtminstone om man vill ha bort dem! de tar över a-l-l-t-i-n-g!), rötterna skjuter iväg många många meter, och så kommer det skott på skott på skott. Det är andra sommaren vi håller på! Vore det inte så mycket sten och skräp i marken så vore en jordfräs förmodligen det snabbaste alternativet. Fast då bommar man ju motionen 😉

I dag tog vi ner hängmattan också (ja, efter att bilden togs, då), uhuhuuuu. LÄNGTAR tills det är dags att plocka fram den igen!

Sen var det dags att låta axlar och armar jobba – vi passade på att plocka in ved så att den får torka! Många fina brasor blir det i vinter. K drog den med skottkärran till källarfönstret, där jag sen tog emot och staplade i ”vedhörnan”. Vi tog ner en tall och en björk förra våren, blir kul att se i hur många år dessa två (stoooora) träd förser oss med värme och mysfaktor.

Eken vill ha barn! 🙂 Varje vår drar jag MASSOR av små ekskott, det räcker med vår stora fina ek tackar-så-mycket. Fortfarande inget gult i den. SKÖNT. Jag älskar när den grönskar.

Jag försöker lära mig att tycka om hösten (ja, jag gillar den, men bara fram till mitten av oktober, sen kan jag gärna snabbspola till mitten av april igen, och JA, jag hoppar t o m gärna över jul och nyår, så knasig är jag) och se det som är ”höstvackert” i förgängelsen… Här är den en av våra Rhododendron som får modella. Ja… tja… NEEEEEEJ! Jag vill ha VÅR IGEN. Det hjälps inte.

2 svar

  1. Minigrävare räddade oss när rabatten m bla spirea skulle bort.

    17 september, 2012 kl. 04:52

    • Siv

      Ja, vi får se vad vi får till.

      24 september, 2012 kl. 14:12

Kommentera

