en kvinna, två katter och en massa tjöt

blödig, blödigare, Siv

Vi tackade av en kollega på förmiddagen. Hans nuvarande chef – OK, från och med i dag före detta chef – är en av mina före detta chefer också. En av de före detta chefer som jag uppskattar allra allra mest.

Jag snubblade in i hans talskrivande imorse och sa några väl valda ord om kollegan som slutar (en människa med en sån energi och ljus livssyn som ändå aldrig trillar ner i diket och blir till en klyscha, det är en svår balans som få människor klarar) och när chefen så höll talet så sa han ”En VIS kvinna – eller ja, det var väl en SIV-kvinna – sa att…”

…och då började jag böla. Vis. Siv. Det var Ronny som stod i rampljuset men den där rara passningen till mig satt som en smäck. Ni anar inte hur jag behövde den. I måndags blev det en sån där från-åtta-på-morgonen-till-nio-på-kvällen-dag med anbudet igen, och det tär! Jag blir trött, ledsen och fylld av känslor av otillräcklighet! Det BORDE ju vara tvärtom när de nu sliter in mig på slutet och refererar till mig som den räddande ängeln, men det funkar inte: det är bara trött och ledsen jag blir.

Sover kasst, vaknar hela tiden. Tänker anbudet-anbudet-anbudet-anbudet. Tycker lite synd om Kristoffer som får en tråkig sambo igen (det känns ju som om det bara var alldeles nyss som jag vaknade upp ur dimman efter alla år med mamma-oro), men hoppas att jag snart blir som folk igen.

Det är tur att man får garva lite på jobbet också. Min f d chef och jag – ja, han som jag skriver om häruppe – skriver på ett av anbudsdokumenten tillsammans. Mitt tangentbord funkar lite so-so, så mina ”v” har börjat försvinna. Måste korrläsa det jag skriver vääääldigt noga, och det hade jag glömt häromdagen när jag mailade honom, ”Vad STÅR det?” undrade han, och ungefär trettio sekunder efter att jag hade förklarat det där med tangentbordet så kom det ett mail. Han skickade några ”v”. Ja, vi kanske har torr ingenjörshumor, men när man sitter och är rätt trött och less så kan man skratta vääääldigt mycket åt en sån sak.

Kommentera

