en kvinna, två katter och en massa tjöt

ÄNTLIGEN!

Ser ni ljuset där? DET, det är min semester som började igår. Försöker förtränga att den bara är två veckor lång. Det blir småskvättar under hösten också. Det funkar bara inte med jobbet att ta lång semester nu, så är det.

På slingriga vägar över Barbarky och Rytterne körde vi ner mot E-tuna. Mission of the day: konsert med Kent på Sundbyholm.

Vi käkade på Royal Indian i E-tuna. Har man bil så kan man ju tyvärr inte ta en Cobra till den indiska maten, men vatten och lättöl satt fint det också. JAG hade väl iofs kunnat göra det, men det hade inte varit speciellt rättvist mot chauffören. Min Palak Paneer var fantastiskt god och det var riktigt härligt att sitta ute under markisen när det plötsligt började ösregna.

Vi var lite oroliga på förhand. Enligt accuweather skulle det regna mellan 18 och 19, enligt YR skulle det regna ända till kl 23. Nu vet ju alla – det var väl t o m nån tidning som hade kollat upp det häromveckan – att väderprognoser är lite si och så. Utekonsert i Sundbyholm i ösregn – tja… ingen dröm, men nu hade vi ju biljetter, de var dyra och vädret är onekligen en faktor att ha i åtanke när man väljer att köpa biljetter till en utomhuskonsert.

Det var bilkö till Sundbyholm, vi kom väl in vid… tja, 19.30, och strax efter 21 gick Kent upp på scenen. Vi satt i gräset i slänten strax nedanför slottet i väntan på att det skulle börja. Att bara spana på folk kan vara riktigt kul.

Jag är väääääääldigt antiträngas (att vara 161 cm är inte kul på konserter, man vill inte bli upptryckt i någons armhåla i trängseln) men det var faktiskt väldigt luftigt mellan alla människor och plötsligt hade jag snirklat mig från Kristoffer och Johan och stod nästan ända framme vid scenen.

Jag blev faktiskt väldigt besviken, kanske för att förra Kentkonserten (Globens annex i februari förra året) var så otroligt klockren. De spelade naturligtvis mycket från nya skivan, som jag tycker är dötrist (de låter som mätta trötta farbröder som snott lite U2-riff från 80-talet och petat in här och var). Sen är det lite synd att de avskyr sina riktigt gamla låtar, för det är fortfarande de första tre skivorna som är passionerad-kärlek-Kent för mig, det Kent som jag började älska en gång i tiden. Vore jag lite mer dramatisk slulle jag muttra nåt om att pissa fansen i ansiktet (vi är rätt många som längtar efter Blåjeans och Jag vill inte vara rädd) men de äger ju sin musik och sitt framträdande och så är det bara.

(fast alla kritiker verkar tycka att Kent aaaaldrig har varit bättre, så det är väl som vanligt jag som inte fattar grejen ;))

…och hur kunde de INTE spela Idioter eller Töntarna? Mmmmrrgrrrrpf.

Nåja, jag stod bra där jag stod och de gjorde åtminstone två bra saker – riktigt snygga versioner av Utan dina andetag och Musik Non Stop. Annars var det som vanligt. Sami blev fullare och fullare (men han fortsätter åtminstone att spela bra, om inte t o m bättre), jag kan inte se på Jocke Berg utan att tänka ”hob! HOOOOB!” och Martin Sköld var jättejättesvettig. De lät skitbra, för mig var det väl egentligen bara set-listan som var en besvikelse.

Värt 450 spänn? Nope. Trevlig kväll ändå? Yes. OCH – det var som tur var accuweather som vann. Det regnade – vääääldigt mycket – i ungefär en timme (då satt vi och åt, och under tak i bilkö), efter det var himlen hotande mörk, men den höll tätt.

Trots att konserten slutade 22.30 och vi gick direkt till bilen så var klockan 00.45 innan vi var hemma. Bilkö dit? Oaaahahaha, inget mot vad det var hem. Vi satt i bilen en timme innan det ens var idé att starta den och köra de första millimetrarna. Sedan gick färden bl a en bakväg via en traktorstig vid en åker 😀 Godzilla fick visa vad hon går för, och det gjorde hon med den äran. Våra fina bil!

Kommentera

