en kvinna, två katter och en massa tjöt

hur man fixar skön sommardag utan att ha semester

Jag har varit utan cykel ett tag nu, men har ärligt talat inte riktigt saknat det där med att ha en så där jättemycket. Jag cyklade ofta till jobbet förut, men när vi flyttade till Sura… njä, fem mil om dagen cykelpendlar jag helst inte. Plötsligt kände jag ändå att det ÄR rätt kul med cykel. Cykla och bada. Kanske t o m motionscykla lite på de rara småvägarna runt Brukshåla.

Hade kollat på en Nishiki på Butikvarsnamnjaginteskanämna förut, men njääää… nåt skavde. I dag kände jag att mjooo. Jag ska ha den.

DEN? Den modellen som jag ville ha redan för två år sen fanns förstås inte längre. Nu blev det en herrcykel. HERRCYKEL? Jag förstår inte varför detta prompt skulle kallas herrcykel. Man köper den ju ändå efter storlek (första gången på många år som jag köper storlek small ;)). När jag frågade efter ”en lätt cykel som kostar under sex tusen spänn” så tänkte hen-i-butiken inte ens på att peka ut den här. Tur att jag är en tjurig tant.

”Ja. Är det den du vill ha så kan jag ju inte hindra dig.” (pust)

…och ramen lutar nog mycket för att den ska vara kjolvänlig. Också.

Nåja. Jag köpte. Köpten t o m hjälm. Min första nånsin. Jaaa, jag vet att jag varit dum fram till nu.

Vi drog ut på en testvända i kväll och den var väldigt trevlig – lätt men ändå robust. Me like.

Vi cyklade bort till campingbadet för att bara TITTA lite, men insåg att det faktiskt var en ljuvlig sommarkväll, så vi cyklade hem igen och bytte om. BADA! Första gången i år!

Jag utmanade mig själv och klättrade upp på femman. Blev ärligt chockad över hur benen skakade och huvudet snurrade, men hoppade gjorde jag (lol, det är helt enkelt ännu läskigare att klättra ner).

Insåg sen att det är 32 år sen jag började träna simhopp (och 26 sen jag slutade ;)) och dessutom 17 år sedan jag senast stod uppe på femman, så: kudos till mig, baske mig. Både för cykelköpet och hoppandet.

PS nä, nu ska man ju inte behöva köpa en ny cykel för att fixa fin sommardag, det har man ju inte alltid råd med, men att spontan-åka-och-bada kan jag HELT klart rekommendera, likaså att hoppa rätt ut i det blå fastän man är rädd – på ena eller andra sättet…!

——————-

EEEEEK – fast det var minnet av det här, på just vår badplats, som låg och skavde när jag tvekade där uppe…

Kommentera

