en kvinna, två katter och en massa tjöt

mors dag när man är långt från graven

UNICEF/Nyani Quarmyne

Att jag älskar UNICEFs webshop är väl ingen nyhet. Första morsdagen utan mamma befann jag mig 22 mil från graven och även om det hade varit fint att åka dit och pynta så har vi flängt och farit så mycket på sistone att en helg hemma var omåttligt lockande.

Mamma ligger där hon ligger, graven är fin även utan nyplanterade blommor, så denna gång blev det ett UNICEF-köp istället för resa till K-d och blomplantering. Gåvobeviset skickade jag till en annan mig närstående kvinna som dels hjälpt till att uppfostra mannen jag lever med (först som dagmamma, sen som plastmamma :)), en kvinna som dessutom varit ett väldigt fint stöd genom mycket av det som har varit jobbigt de senaste åren. Hon blev glad och då blev jag också glad.

Startpaket för fem mammor

I många fattiga länder är det svårt för en nybliven mamma att ge sitt barn den trygghet och start i livet hon önskar. Det bästa sättet att skydda ett barn mot malaria är att se till att det sover under myggnät. Vacciner mot stelkramp, polio och mässlingen skyddar mot de livsfarliga sjukdomarna.

Med det här paketet ger du fem mammor chansen att ge sina barn en tryggare start i livet.

Paketet innehåller:
– 5 myggnät
– 10 doser mässlingsvaccin
– 15 doser poliovaccin
– 5 doser stelkrampsvaccin

Varje barn behöver två doser mässlingsvaccin och tre doser poliovaccin för att få ett fullgott skydd. Stelkrampsvaccin ges till mamman medan hon är gravid för att skydda barnet både under förlossningen och efteråt.

Kommentera

