en kvinna, två katter och en massa tjöt

det finns alltid grader i helvetet

Känner mig rätt trött och vissen, allergin är elak och ena bihålan har koloniserats av B. Akterie och hans polare men när jag känner mig trött riktar jag en tanke till f d grannen, kollegan och vännen Katja och tänker att jag är nog inte så trött ändå. Det finns, som rubriken antyder, grader i helvetet.

K är i vecka 32. Bebisen vill ut, hon VAR på väg ut för 1,5 vecka sen, de hejdade det då men nu säger de att de inte kan göra mer, bebisen kan titta ut när som helst och inte ens sängläge kan sätta stopp för det. K har dessutom lunginflammation. Läkarna rår inte på den, för hennes graviditet begränsar antal lämpliga antibiotika drastiskt.

Illa va?

Fast nu har ju K en treåring också. En UNDERBAR ljuvlig och liiiivlig treåring. Pojken har en pappa, men pappa har nyss fått en chefstjänst tjugo mil bort, så han veckopendlar. Jaaa, det är dumt att bo isär i detta läge, så de flyttar bohaget till tjänstgöringsorten den här helgen, de ska provbo där under Ks mammaledighet (jag är ego och hoppas att de kommer tillbaka till V-ås igen sen:)). MIN K är där och bär grejor i detta nu.

Så, när jag tror att jag är trött, ja då tänker jag på Katja, och önskar att jag kunde ta på mig något av det HON har att vara trött över. Ironiskt nog är hon den raraste och goaste tjej man kan tänka sig, så när jag bleknar över det hon har ”på sin tallrik” så ler hon bara och säger ”det oooooordnar sig” med sin mjuka östgötska dialekt.

Lunginflammation är inget man önskar sig, men om jag kunde ta på mig hennes för att hon skulle slippa så skulle jag gladeligen göra det. Och det är alldeles alldeles sant.

7 svar

  1. Håller tummarna för din kompis! Min kusin är i ungefär samma vecka som hon, och hennes bebis vill också ut, men som tur är verkar ständigt sängläge hjälpa. Hoppas att lugninflammationen ger med sig på något sätt.

    Skickar en massa ork till dig, och hoppas att allergin försvinner snart. Kram!

    21 april, 2012 kl. 12:31

    • Tack! Jag reder mig med nybakade chokladmuffins och böcker 😉

      Det är ju inte nödvändigtvis KATASTROF om bebisen skulle komma nu (de hade sprutat Katja full med grejor som ska hjälpa lilltjejen att utveckla lungorna ”för tidigt”) men det är ju inte direkt bra heller. K har legat inlagd tre ggr på lika många veckor så hon kryper på väggarna av frustration nu. Funderade på att tvångsförflytta henne hem till oss så att vi kan pyssla om henne i veckorna, men inser att det inte är så praktiskt att ha lillgrabben på dagis flera mil bort. det var enklare när vi bodde vägg i vägg, då fick han komma in till oss och leka med sin bästis Spockissen när han hade sina mest livliga ”moments”.

      Ta hand om dig…! kram!

      21 april, 2012 kl. 13:05

  2. Östgötar är tuffa och sega, jag tror det går bra för din kompis. Och hoppas att du mår bättre också snart!

    21 april, 2012 kl. 14:42

    • Tycker bara så förbaskat synd om henne!
      ha det fint!

      21 april, 2012 kl. 17:34

  3. Tänkte mest på att 98% av alla jag känner skulle vara trötta av att

    ha lunginflammation

    eller

    ha en treåring

    eller

    vara ensamstående med litet barn alla vardagar/kvällar/nätter

    eller

    ha en bebis som är på väg ut två månader för tidigt

    eller

    förbereda för en flytt från ett radhus till ett annat, med 20 mils avstånd mellan husen (kom ihåg: ensamstående i veckorna med flyttpyssel också…!)

    och Katja är så ognällig som hon är trots ett ”OCH” mellan samtliga poster… helt otroligt.

    21 april, 2012 kl. 18:01

  4. Just det som din vän är utsatt är ser jag som det värsta. För det går inte att påverka något alls av det som händer själv. De flesta andra situationer kan man ändå göra något praktiskt för att lindra det ”tuffa”.

    Tänker på din vän. På dig också, det är tungt för dig också!

    22 april, 2012 kl. 10:25

Kommentera

