en kvinna, två katter och en massa tjöt

the pros and cons of working in Italy

Fikapaus och jag stannar hellre vid tangentbordet och (jobb-)drömmer.

Det kan bli så att jag ska delta i en audit i Italien, i en liten industrihåla strax utanför Genua.

Det vore så kul! En ny liten stad, en ny fabrik, en för mig ny produkt – jag älskar att se hur tåg tar form utefter (det stoooora) löpande bandet.

En chans att träna lite italienska. En chans att jobba med två engelska kolleger som för mig är riktiga superförebilder.

Då får man ta smällen att det hela förmodligen sker den 6/6, när vi egentligen ska vara lediga. Grundförutsättningen för tjänsten jag har är att all form av extra-ersättning – som t ex för såna saker (övertid, restidsersättning etc) är bortförhandlade (men jag har bl a en extra semestervecka som kompensation för sånt, så det är INTE synd om mig! rent generellt så skulle väl inte företaget erbjuda övertidsavlösning om de inte tjänade på det i slutändan – men som sagt, ville jag ha den här tjänsten så var det detta som gällde, take it or leave it) så jag lär få bjussa på en dag men om jag får göra det i Vado Ligure så gör jag det GÄRNA.

Vi är ett audit-team som både kommer från och arbetar över hela världen. I en liten liten spalt i planeringsschemat är alla lokala helgdagar noterade, och så mycket kan man väl konstatera att om alla fick ledigt på alla länders lediga dagar så skulle det vara en trevlig tillvaro. Åtminstone om man hellre tar det coolt med en drink i solen än svettas i sammanträdesrum 😉

Intressant notering: Flera av länderna har det så att om en röd dag – t ex 1/5 – infaller under helg, och då ändå skulle ha varit en ledig dag, så får de ledigt den första kommande vardagen istället. Vi kan väl säga att många av de länderna faktiskt är såna länder som har ganska stora ekonomiska problem nu. Det påverkar ju inte oss som ändå ”ska” jobba, men om det betyder att de vi ska auditera inte finns på plats så får vi ändå planera om, såklart.

Men så mycket kan jag väl säga att ekonomiska problem eller inte – Italien tar vart fall INTE ledigt för att fira Sveriges nationaldag.

SÅ bra är inte Zlatan. Än.

End of fikarast. Puss.

—-

När jag en stund senare kollade bloggen med telefjöööönen så insåg jag att mailade inlägg ser ut som skit. Formateringen stämmer inte. Bra, då vet jag det. Och ni också. Varje gång det ser bedrövligt ut här och det är massor av slarvfel etc så är det för att jag mailat bloggen. Alltid 😉

2 svar

  1. Det är väl inte så att du skall passa på att äta lite fin italiensk glass också… Förövrigt så tycker jag att du är enormt duktig min älsklingstjej!

    17 april, 2012 kl. 20:50

    • Absolut inte. Speciellt inte grape-sorbet. Inteinteinte.

      Personligen så tror jag att du fjäskar lite nu 😉

      17 april, 2012 kl. 20:54

Kommentera

