en kvinna, två katter och en massa tjöt

man jobbar fel bransch, nu igen?

Det mödosamma med allt efter mamma prickas av, grej efter grej. I måndags postade jag äntligen den påskrivna bouppteckningen och baxnade än en gång över vilken business det är, detta med döden. 6400:- tog juristen för det hela. Ett personligt möte på ca en timme, samt två telefonsamtal och fem mail. DYRA tre papper, hörni! Ändå vände jag mig till en av de s k sjyssta och billiga byråerna.

Jag inser i efterhand att jag borde ha försökt göra den själv istället. Det verkade inte alls så krångligt som jag hade för mig att det var (å andra sidan så har det väl hänt mycket sedan 1981, när pappa dog).

3 svar

  1. Eva

    Det är fasen inte klokt! Inser vilken tur jag hade med pappas bouppteckning. Kontaktade samme jurist som haft hand om både min lillasysters och min mammas bouppteckning, kanske det underlättade det hela. Jag träffade honom vid flera tillfällen, hemma hos honom, oftast bara en kort sväng men vid udda tider på helger. Flera telefonsamtal, några mail. 2200 kr gick det på totalt. Nu kunde han ju delvis göra copy-paste på mammas bouppteckning, och kanske fick jag lite ”kompispris”/stamkundsrabatt men 6400 kr låter som ett kraftigt överpris tycker jag. Det värsta är att man är ju sä utsatt i den situationen. Orkar inte bråka eller krångla. Själv var jag bara evigt tacksam att någon annan talade om för mig vilka papper som behövdes, vad jag skulle fylla i var och såg till att inget viktigt missades.

    Kämpa på med alla ”måsten” efter din mamma, snart är det avklarat och du kan ägna dig åt att minnas din mamma istället. Själv har jag ”bara” husförsäljningen och deklarationen kvar nu (hoppas jag…).

    Kram!

    10 februari, 2012 kl. 15:01

  2. Ewa

    Jag gjorde min morbrors bouppteckning och det gick bra. En endaste kommentar från skattemyndigheten, de ville att man även skulle skriva vilket år som taxeringsvärdet gällde. Jag ringde o protesterade och tyckte inte att jag skulle behöva skriva det eftersom det i instruktionen stod att man skulle använda föregående års värde…

    Men, inte hade jag koll på att vi ”sparade” så mycket pengar!

    13 februari, 2012 kl. 17:16

  3. Ewa

    Men vad? Morbrors? Farbrors ska det ju vara!

    13 februari, 2012 kl. 17:16

Kommentera

