en kvinna, två katter och en massa tjöt

alltså, det hära med elpriserna dårå…

Folk tycker att el är dyrt nu. De går hemma och fryser. Och är arga. ALLT är såklart alliansens fel (få se nu, vilka var det som började sälja ut grejorna från första början… ah, nej det VAR visst inte alliansen va?)

Fryser gör vi också, för vi är så jä*** snåla – hellre tassa runt i varma kläder och tofflor hemma med låg uppvärmningskostnad (jag är dessutom en sån där tråkig om-sig-och-kring-sig-människa(* som såg till att låsa elavtalet redan i somras) PLUS en resa som följd, än gå lättklädd hemma och betala dyra uppvärmningsräkningar och inte ha råd med resa. Jag blev alldeles paff över nån familj som gick ut i kvällsblaskan och tyckte att det var skandal att de skulle behöva gå i tofflor och långärmad tröja hemma för att spara energi. Hu? Gör det ONT att ha tofflor hemma? Spelar det roll? Jag hade inte ens reflekterat över att det skulle vara något underligt med det, jag hade kalla dragiga golv och därmed tofflor redan på den tid då jag bodde i hyreshus.

Folk ältar dessutom ofta sin vikt. Undrar hur mycket vi svenskar spenderar på WW, kosttillägg, litteratur om olika dieter etc varje år?

Men kolla häääääär! Bra va?

PS jaja, de där rönen är omtvistade, men tänk om…?)

PPS och ska man gå efter det där så borde jag vara MAGER nu, men… äsch!

*) jag har ofta fått pikar för att jag är så försiktig med pengar, med avtal, med regler, folk fnissade åt hur Kristoffer och jag räknade på olika scenarier innan vi köpte huset (vi kunde lugnt ha fått ett lån på fyra miljoner till, men vi är inte såna som tar den risken) men lustigt nog så är det ofta samma folk som säger ”men ORRRRRKA! lev nu, var inte så jävla stiff!” till oss som sedan ylar över följder som kommer av att de kanske också borde ha ORRRRKAT kolla upp saker noggrannare…

12 svar

  1. KD

    Ah, det är ju inte ni som syns i lyxfällan …

    3 februari, 2011 kl. 18:05

  2. Kristin

    Nu är jag väl antagligen indoktrinerad men jag förbluffas över hur höga elräkningar människorna kvällspressen intervjuar har. Hur bär de sig åt? Det var någon som bodde på 80 kvadrat och hade dubbelt så hög räkning i månaden som vi, som bor på 180 kvadrat med 120 kvadratmeter garage varav 100 kvadrat uppvärmt. Det är inte det att jag vill framhäva oss som präktiga familjen, för delvis beror det på att vi hade turen som kunde binda elavtalet på tre år i november för drygt ett år sedan, innan priserna stack, och nog för att vi värmer med vattenburen pelletsvärme och har garaget på underhållsvärme med hjälp av luftvärmepump, men vi SNÅLAR inte med elen. Lampor är tända även om vi inte är i rummet, apparater står i standby.. alltså, det är ett mysterium för mig.

    3 februari, 2011 kl. 18:27

    • Håller med till fullo. Några av dem hade dessutom köpt hus nyss. Umf, är det en nyhet att elen blir dyr på vintern och att det är kallt och att man kanske ska binda elpriset INNAN det blir kallt?

      3 februari, 2011 kl. 18:44

  3. Cecilia i Houston

    Har ar det ju tvartom liksom :-), folk som klagar pa att elrakningen ar sa hog pa sommaren men som kopt sig ett hus med vaggar som papp, med vardagsrum dar det ar 6 m takhojd och som har termostaten satt pa +19C sa att man ska kunna anvanda sitt mysiga tacke aven pa sommaren… Surprise nar rakningen hamnar pa $250/man. Eller inte.

    Fast just ar det ingen som anvander ACn, iallafall inte for kall luft, for vi vantar pa snon som visst ska falla i kvall! Det skulle vara mitt forsta andra snofall i Houston sedan 2003 sa jag tror det nar jag ser det. Tofflor pa nar jag kommer hem 🙂

    3 februari, 2011 kl. 20:39

  4. Cecilia i Houston

    Manga extra ord blev det. Far skylla pa labbets knytkalaslunch for at fira det kinesiska nyaret. Massa hemmagjord kinesisk/taiwanesisk mat- mums!

    3 februari, 2011 kl. 20:41

    • I love your rambling! 🙂

      ÅÅÅÅH så mysigt att fira det kinesiska nyåret! Jag har fortfarande min ”gott nytt kossa-år”-samling uppsatt på anslagstavlan…

      4 februari, 2011 kl. 14:50

  5. Det gör INTE ont att ha Tofflan hemma i alla fall. Fråga Anna. Jag tror inte att hon klagar! 😛

    4 februari, 2011 kl. 09:30

    • Jag har nog en ganska stark aning om att en sån Toffla är attans mysig att ha hemma 😉

      4 februari, 2011 kl. 14:49

    • Nån gång måste du berätta hur du blev ”Tofflan”, förresten!

      4 februari, 2011 kl. 14:49

  6. Alla väljer ju vad de vill lägga pengar på, vi tänker ju olika osv.

    Jag har ändå ofta förvånats över ekonomiskt tänkande när det gäller bostaden. Att det är så mycket med utgångspunkt från här och nu situationen, trots att boendet för de flesta är mycket långsiktigt. Mycket kan förändras snabbt, arbetslöshet, separation, sjukdom i den privata delen. Att tro att räntorna alltid ska vara som nu, avdragsmöjligheterna alltid vara som nu, elpriserna som nu förstår jag inte att man ens kan tänka. Idag tycker jag till och med att det är naivt att tro att det inte kommer någon slags fastighetskris i Sverige de närmaste åren.
    Rätt obehagligt resonemang att tro att man alltid ska tjäna pengar på sin bostad också.

    Är helt medveten om att en del inte har något annat val än att betala över deras egentliga marginal för en bostad. Det var inte dem jag tänkte på.

    I början på året tror jag det var 7-8 av 10 böcker på topplistorna hos Adlibris/Bokus som handlade om mat/viktminskning. Världens tristaste samtalsämne tycker jag.:)

    5 februari, 2011 kl. 18:01

    • Jo, jag håller med om precis allt du skriver – spot on! Fast i en tid som denna – när allt svänger så snabbt och vem som helst kan få det ekonomiskt tight mycket snabbt – så kommer jag aldrig att sluta förundras över alla som gråter ut i pressen – för oavsett hur man tänker och vad man gillar att lägga pengar på så har man som vuxen ett ansvar att tänka längre än näsan räcker. Folk kan hamna i klistret TROTS att de tänkt, planerat och verkligen verkligen gjort sitt bästa, men på nåt vis så är det sällan dem man hör yla…

      6 februari, 2011 kl. 12:24

Kommentera

